Bioscoopbezoek stabiel in 2012

datum: 10/01/2013

 

Met 30,6 miljoen bezoekers en een minieme stijging van 0,6 procent ten opzichte van 2011 was 2012 een redelijk jaar voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. De best bezochte film is Skyfall. De Nederlandse film met de meeste bezoekers is Alles is Familie.

 

Het belangrijkste moment in 2012 was de afronding van de digitalisering. Alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters zijn voor honderd procent gedigitaliseerd. Nederland is hiermee samen met Noorwegen, Luxemburg en Hong Kong koploper in de wereld. De totale investering voor de digitalisering wordt geschat op 55 miljoen euro. Ook werd in 2012 de sinds 1927 bestaande band van de bioscopen en filmdistributeurs met Bio Kinderrevalidatie nieuw leven in geblazen en in een modern jasje gestoken. De komende jaren zullen alle bioscopen, filmhuizen en filmdistributeurs Bio Kinderrevalidatie financieel en publicitair ondersteunen.

 

In totaal bezochten 30.654.673 personen in 2012 een bioscoop, filmtheater of arthouse (2011: 30.458.499 bezoekers). De filmhuizen trokken in totaal 2,4 miljoen bezoekers, een forse stijging van twintig procent. De totale box office kwam uit op 245.435.506 euro. Voor de Nederlandse film was 2012 met een marktaandeel van 16,3 procent (2011: 22,3 procent) een redelijk jaar. In totaal kwamen bijna vijf miljoen bezoekers (2011: 6,8 miljoen) voor Nederlandse films naar de bioscoop. Bioscoopbezoek blijft met een nauwelijks gestegen gemiddelde ticketprijs van 8,01 euro (2011: 7,88 euro) de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.

 

Het complete persbericht leest u hier.

De presentatie van Wilco Wolfers kunt u hier inzien.

Contact

NVB - Krijn Taconiskade 420
Postbus 92098
1090 AB Amsterdam
Tel. 020 - 4266 100

meer contactgegevens